vrijdag 22 januari 2010

Beleggen in Japan

Japan: 's werelds tweede grootste markt
Japans betekent ook het land van de nieuwste technologieën. De Japanse bedrijven in Japan zijn in staat goed te luisteren naar de wensen van de consument als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten. Veel producten in de wereld hebben hun oorsprong in Japan. Japan is een ideale test-markt voor nieuwe producten en diensten.
De hoofdstad Tokyo met 12 miljoen inwoners, is het centrum van politiek, economie en cultuur in Japan. Er zijn meer dan 700.000 bedrijven in Tokyo, waarvan meer dan 90 procent in de kleine en middelgrote sector. Ongeveer 70 procent van de circa. 8 miljoen werknemers is hierin werkzaam. Van de buitenlandse ondernemingen is ongeveer 70% geconcentreerd in en rondom Tokyo.

Export en import van goederen
Japan produceert veel voor de export: auto's, elektronische apparaten en computers. Een kwart van de export gaat naar de VS, waarmee het land de belangrijkste handelspartner van Japan is. Andere belangrijke exportlanden zijn Taiwan, Hong Kong, Zuid-Korea, China en Singapore. De belangrijkste ingevoerde goederen zijn grondstoffen zoals olie, levensmiddelen, en hout. Belangrijke leveranciers zijn de VS, China, Indonesië, Zuid-Korea en Australië.

Japanse industrie
Japanse ondernemingen van alle groottes (van kleine ondernemingen tot grote multinationals) produceren unieke en innovatieve producten en diensten. Buitenlandse bedrijven worden een veelheid van mogelijkheden geboden als partner in Japanse ondernemingen. Door partnerschappen met de Japanse ondernemingen aan te gaan worden buitenlandse bedrijven in staat gesteld een groter belang in de wereldmarkt te verkrijgen door verhoging van productontwikkeling en fabricage-efficiency. Japan wordt gezien aals het platform van productinnovatie.

Japanse export
Oost-Azië blijft groeien in een verbazingwekkend tempo en de economische integratie in de regio blijft toenemen. Was in 1980 in Oost-Azië het aandeel van het mondiale BBP slechts 17%, in 2005 is dat cijfer gestegen tot 29%. E.e.a gevolg van de robuuste economische groei van Oost-Azië, met Japan als aanjager. In Oost-Azië wordt gewerkt aan de totstandbrenging van een Oost-Aziatische vrijhandelszone. Dit zal bijdragen tot verdere uitbouw van de handel in de regio.

Investeringen in Japan
Japan wordt steeds aantrekkelijker als investeringsland door het streven van de regering van verbetering van het ondernemingsklimaat. Belemmeringen voor het investeren in Japan zijn aanzienlijk verminderd in vergelijking met 10 jaar geleden./ Het klimaat voor uitbreiding van buitenlandse bedrijven in Japan is gestaag verbeterd.

Economische ontwikkelingen in Japan
In 2009 leek de situatie voor Japan hoopgevend door de aantrekkende export. Echter door de wereldwijde economische recessie werd sslechts een groei van 1% genoteerd en zijn de prijzen inmiddels weer aan het dalen. Japan lijkt dus in een eeuwigdurende recessie te blijven. De staatschuld is inmiddels opgelopen tot tweemaal het bruto nationaal product BBP. Ook voorziet het land grote problemen met de snelvergrijzende bevolking.

Bron: watisbeleggen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten