vrijdag 22 januari 2010

Beleggen in Iran

Een stabiele Iraanse economie
Ondanks prijsschommelingen van ruwe olie op de wereldmarkt na 9/11 en de aanzienlijke overcapaciteit van die olie heeft de regering van Iran vastgehouden aan de uitvoering van haar niet-expansief fiscaal beleid. Dat heeft geleid tot een rotsvast vertrouwen van het publiek in het economisch beleid met als resultaat een redelijke economische groei. De huidige politieke situatie in Iran zet echter een rem op diverse verdergaande ontwikkelingen. Buitenlandse investeerders zijn afwachtend en de handel naar het buitenland staat onder druk. Het is ongewis wat de toekomst zal brengen.

Handel met Iran
Olie- en gasvoorraden zijn zeer belangrijk voor de economie van Iran. Ruim 80% van de exportopbrengsten en 40% van overheids- inkomsten zijn afkomstig uit de oliesector. Iran beschikt over de op een na grootste gasvoorraden en op twee na grootste olievoorraden ter wereld. President Ahmadinejad heet na zijn verkiezing ingezet op een economisch herstel van het land. Na 2006 zijn talrijke Iraanse staatsbedrijven geprivatiseerd. Het land heeft een goed ontwikkelde particuliere sector, die voornamelijk bestaat uit het midden- en kleinbedrijf in de landbouw en industriele sectoren.br>
Iran is een land met een relatief open handelstraditie. Omdat de buitenlandse investeringen op een laag niveau bleven steken, zijn er versoepelingen doorgevoerd in de buitenlandse handel en de belasting op export wordt langzamerhand afgeschaft.


Buitenlandse investeringen in Iran
Buitenlandse investeringen blijven op een laag niveau steken, ondermeer vanwege de slechte wetgeving hieromtrent. Langzamerhand worden wel steeds meer buitenlandse valuta verhandeld hetgeen de stabiliteit in de valutamarkt ten goede komt. Belangrijk is Iran als doorvoerland naar de diverse Centraal-Aziatische landen in de regio. Het Iraanse spoorwegnet verbindt de Centraal-Aziatische staten met de Perzische Golf en dus met Europa. Er loopt tevens een spoorweg van Tabriz naar Istanbul in Turkije via Sharafkhaneh, waardoor de reistijd voor goederen bestemd voor Pakistan teruggebracht is tot minder dan 10 dagen. Het Iraanse spoorwegennet bedraagt 10.000 km, waarvan 6.000 km op de belangrijkste vervoersroute. Per jaar reizen 9 miljoen passagiers per trein en wordt 23 miljoen ton vracht vervoerd per spoor. Het is volgens de wet "Attraction en bescherming van de buitenlandse investeringen" aan buitenlandse beleggers toegestaan te beleggen en activiteiten te ontplooien in alle economische particuliere sectoren in de vorm van "joint venture" met Iraanse partner. In december 2006 heeft de Veiligheidsraad op 23 december 2006 resolutie 1737 met bepaalde sancties voor Iran.

Bron: watisbeleggen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten