dinsdag 31 augustus 2010

Beleggen in wijn

Wijn duikt hoe langer hoe meer op in de beleggersrubrieken van gespecialiseerde media. 'Wijn is gegeerd', zegt wijnjournalist Alain Bloeykens. 'Enkel investeren in aardolie is op dit moment populairder. Maar er is een nadeel. Je moet veel geld hebben om eraan te beginnen.'

Wijn kan veel geld opbrengen. Terwijl het vroeger enkel de echte topwijnen waren die duurder werden met de jaren, is nu de tijd aangebroken om te beleggen in minder dure flessen. Bedrijven als Wine Consultants, die koopadviezen geven, beseffen dat de tijd rijp is voor minder gefortuneerde wijnbeleggers om beperkt houdbare wijnen op de kop te tikken en die binnen een paar jaar weer te verkopen voor het zesvoudige van de aankoopprijs.

Wijnjournalist Alain Bloeykens erkent dat wijn een interessante belegging is, maar gelooft niet dat kleine beleggers er al hun voordeel mee kunnen doen. 'Wijn lijkt een stuk toegankelijker dan kunst voor minder kapitaalkrachtigen maar schijn bedriegt', zegt hij. 'Je moet wel degelijk heel veel geld hebben. De waarheid is dat het de peperdure wijnen zijn die voortdurend in prijs blijven stijgen. Wie een woordje wil meespreken, moet bereid zijn om minstens enkele duizenden euro's per fles te betalen. Anders vergeet je het beter.'

De topwijnen die vandaag hoog scoren bij beleggers, komen in de eerste plaats uit Frankrijk. 'Het neusje van de zalm is de Romanée-Conti, een wijn uit de Bourgogne, waarvoor je per fles tussen 5.000 en 10.000 euro betaalt. Dat die prijs zo hoog oploopt, komt door het beperkte aantal flessen dat er jaarlijks van op de markt komt. Die wijnen worden dan ook geoogst op een wijngaard van amper twee hectaren groot. Ook de Château Petrus, een rode Bordeaux-wijn, is één van die absolute toppers.'

Volgens Bloeykens is er iets heel merkwaardigs aan die peperdure wijnen waarop de beleggers mikken. 'Het zijn niet eens noodzakelijkerwijs de lekkerste wijnen', aldus Bloeykens. 'Meer nog, vaak zijn ze niet echt meer te drinken. Dat komt omdat beleggers die wijnen zelf nooit kopen met de bedoeling om die zelf te drinken maar die telkens opnieuw weer bewaren om die later weer op de markt te brengen. Alles in de hoop en veronderstelling dat die bij een volgende verkoop opnieuw meer opbrengen. 99 van de 100 flessen worden nooit gedronken.'

Met andere woorden: mocht de rede zegevieren, zou die speculatiegolf snel doorprikt zijn. Maar dat gebeurt niet en dat zal volgens Bloeykens ook niet snel gebeuren. 'Dat komt omdat er voortdurend nieuwe spelers op de markt komen die gefascineerd raken door wijn. En voorlopig lijkt daar geen einde aan te komen. Eerst waren er de Amerikanen, dan volgden de Aziaten en nu zijn de Russen en de Oekraïners aan de beurt. En straks kloppen de Chinezen aan de deur. En die zijn, zoals we allemaal weten, met heel veel.'

Uit onderzoek blijkt alleszins dat wijn goed scoort bij beleggers. 'Wijn is nu gegeerd en staat op de tweede plaats. Alleen in aardolie beleggen blijkt nog populairder.'

Beleggingsadviseur Paul D'Hoore heeft zijn twijfels over beleggingen in wijn. 'Ik raad de mensen in de eerste plaats aan om in aandelen en obligaties te beleggen', zegt hij. 'Wijn is er in de eerste plaats om te drinken. Alleen de echte kenners kunnen mogelijk zaken doen, de gemiddelde spaarder raad ik volledig af om zich daaraan te begeven.'

Bron: www.nieuwsblad.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten