woensdag 24 februari 2010

Market Maker

Een market maker is een instelling die handelt op de beurs. Niet iedereen mag zomaar handelen op de beursvloer, dit is voorbehouden aan de market makers. Ze kopen en verkopen effecten in opdracht van de klanten. Stel dat je je effecten van bedrijf XYZ wil verkopen tegen €10.25 per stuk. Wanneer je marktorder (een order om te verkopen tegen de huidige prijs, dit in tegenstelling tot een limietorder) naar de markt wordt verstuurd, zullen de market makers bieden om je effecten te mogen kopen. Als ze veel aankooporders voor je effecten zien, zullen ze misschien €10.50 bieden voor je aandelen. Ze weten immers dat er vraag naar is en kunnen ze misschien doorverkopen tegen €10.60. Wanneer de vraag naar effecten van XYZ maar mager is, zullen ze maar €10.00 bieden, in de hoop ze voor €10.10 door te verkopen.
Market makers zullen nooit effecten kopen en verkopen tegen dezelfde prijs. Het verschil tussen ask en bid noemt men spread, en dit is in feite de vergoeding die market makers opstrijken voor hun diensten. Stel dat je 1.000 aandelen XYZ verkoopt aan de market maker tegen €10.50 en hij kan ze doorverkopen voor €10.60, heeft hij een commissie ontvangen van 1.000 x €0.10 = €100. De spread is afhankelijk van het aantal aandelen dat er per dag wordt verhandeld. Dit noemt men volume. Het volume is ook terug te vinden wanneer je de koers van een aandeel opvraagt. In het voorbeeld van KBC hierboven, bedraagt het volume 179263. Bij een hoog volume, zal de spread klein zijn. De market maker kan de aangekochte aandelen immers snel weer van de hand doen. Wanneer het een klein volume betreft, loopt de market maker het risico om de aandelen een lange tijd te moeten bijhouden (tot er weer een koper opdaagt), misschien zelfs zolang dat hij de aandelen met verlies moet verder verkopen.

Bron: www.beleggen-in-aandelen.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten